
Direct regelen:
Mijn huur
De maandelijkse huurprijs van uw woning bestaat uit de netto huur (ook wel kale huur genoemd) en soms ook servicekosten. Deze servicekosten betaalt u voor het gebruik van de algemene ruimtes, zoals de gezamenlijke hal, lift en het trappenhuis. U betaalt kosten voor bijvoorbeeld elektragebruik en het schoonhouden van deze ruimten.
Hoe bepalen wij de netto huur?
De kwaliteit en het bouwjaar van de woning bepalen de hoogte van de huurprijs. De kwaliteit bepalen wij in woningwaarderingspunten (WWS). Op basis hiervan bepalen we de normhuur. Dit is de huurprijs die wij vragen als we een woning opnieuw verhuren.
Onze normhuur ligt tussen de 65% en 68% van de huurprijs die wij wettelijk mogen vragen als we kijken naar de woningpunten van uw woning.
De normhuur die geldt is afhankelijk van het bouwjaar van uw woning:
- 65% voor woningen gebouwd voor 1980;
- 66,3% voor woningen gebouwd van 1980 tot en met 1999;
- 68% voor woningen gebouwd vanaf 2000.
Jaarafrekening van de servicekosten
U betaalt elke maand een voorschot voor de servicekosten. Dit is een schatting van de kosten die u waarschijnlijk die maand gaat betalen. U ontvangt van ons elk jaar een overzicht van de echt gemaakte kosten. Dit bedrag kan hoger of lager zijn dan het voorschot dat u betaald heeft. Op de jaarafrekening verrekenen wij dit met u. Als er een goede reden is, passen wij het voorschotbedrag aan.
Betalen van de huur
U betaalt de huur elke maand vooraf. Lukt het tijdelijk niet om uw huur op tijd te betalen? Dan kunt u bij ons een betalingsregeling aanvragen. Vraag onze woonconsulenten naar de mogelijkheden.
Misschien heeft u recht op huurtoeslag. Dit is afhankelijk van uw huurprijs en uw inkomen.
Meer informatie over het betalen van de huur leest u op deze webpagina.
Jaarlijkse huuraanpassing
Jaarlijks passen wij de huur op 1 juli aan. Wij werken aan het betaalbaar houden van de huur en andere woonkosten. Op deze webpagina leest u daar meer over.
Bezwaar maken
Als u het niet eens bent met uw huurprijs, de servicekosten of het onderhoud van uw woning, neem dan contact op met onze woonconsulenten. We proberen er eerst samen uit te komen. In de meeste gevallen lukt dat gelukkig ook. Als we er niet uitkomen, kunt u bezwaar maken.
Veel gestelde vragen
Als u een huurspecificatie nodig heeft, dan kunnen wij deze naar u toe sturen. U kunt hiervoor contact met ons opnemen. U kunt het document op vertoon van uw legitimatiebewijs ook bij onze receptie ophalen.
Als wij een woning te huur aanbieden, bepalen wij (Woonstichting Langedijk) wat de huurprijs is. De manier waarop wij de huurprijs berekenen is de afgelopen jaren veranderd. Zo kan het zijn dat u een ander bedrag aan huur betaalt dan iemand anders die in een vergelijkbare woning woont.
Voor sociale huurwoningen mag de netto huur nooit hoger zijn dan de maximale huurprijs die wij op basis van de woningwaardering mogen vragen. Bij vrije sectorwoningen, parkeerplaatsen en bedrijfspanden mogen wij (als verhuurder) wel zelf de huurprijs te bepalen.
Nadat u de woning huurt, mogen wij de huurprijs alleen aanpassen bij de jaarlijkse huurverhoging. Daarnaast mag dit nadat er aanpassingen aan de woning zijn gedaan, maar dit moet wel met uw goedkeuring gebeuren.
In de woningwaardering staat omschreven wat de oppervlakte van de woning is, welke voorzieningen de woning heeft, en wat het energielabel en de WOZ-waarde is. Hierbij gelden vaste regels, bepaald door de overheid.
Uit de woningwaardering komt een aantal punten. Dit puntenaantal bepaalt bij sociale huurwoningen wat wij als verhuurder maximaal aan huur voor de woning kunnen vragen. Bij huuringang en bij de jaarlijkse huurverhoging ontvangt u een overzicht van de woningwaardering van uw woning.
Als u denkt dat de woningwaardering van uw woning niet juist is, neem dan contact met ons op. U kunt de woonconsulenten bereiken op 0226 - 33 14 70 of via e-mail.
WOZ staat voor Waardering Onroerende Zaken. De gemeente bepaalt de WOZ-waarde van een woning. U ontvangt jaarlijkse een beschikking met de WOZ-waarde. De WOZ-waarde telt mee in de woningwaardering en is daardoor van invloed op de maximale huurprijs van een sociale huurwoning.
In de WOZ-beschikking staat de gebruiksoppervlakte. In de woningwaardering staat alleen de oppervlakte van de vertrekken. De totalen kunnen daarom verschillen.
Voor vragen over of bezwaar tegen de WOZ-waarde kunt u terecht bij uw gemeente.
Als wij uw woning aanpassen of verbeteren, dan passen wij soms de huurprijs aan. Dit is bijvoorbeeld het geval bij het plaatsen van een HR-ketel of bij renovatie van uw woning.
Voordat de aanpassing plaatsvindt laten wij u dit weten en vragen wij om uw akkoord. Na het uitvoeren van de werkzaamheden laten wij u weten vanaf wanneer de aanpassing ingaat en ontvangt u een overzicht van de nieuwe huursamenstelling.
Als u geld terugkrijgt, dan storten wij dit binnen vier weken terug op het bankrekeningnummer waarmee u de huur betaalt. Als u een huurachterstand heeft, dan verrekenen wij de terugbetaling met de achterstallige huur. Als u de terugbetaling niet binnen vier weken heeft ontvangen, neem dan contact met ons op via e-mail of telefoonnummer 0226-33 14 90.
Als u moet bijbetalen, dan vragen wij het bedrag binnen vier weken naar ons over te maken. Dat doet u naar bankrekeningnummer NL56 RABO 0346 6087 59 op naam van Woonstichting Langedijk. Vermeld uw adres als betalingskenmerk.
Als u niet kunt betalen, of als u een betalingsregeling af wilt sluiten voor de bijbetaling van de servicekosten, bespreek dit dan met een van onze woonconsulenten via telefoonnummer 0226-33 14 90 of via e-mail.
In de brief die u ontvangt over de afrekening servicekosten staat vermeld hoe de bij- of terugbetaling is berekend.
In de specificatie vindt u per servicekostenelement:
- de totale kosten die gemaakt zijn voor uw wooncomplex;
- de totaal betaalde voorschotten (de servicekosten die u maandelijks betaalt);
- het totaal te verrekenen bedrag;
- de afrekening per woning.
Zijn de werkelijk gemaakte kosten hoger dan het bedrag dat u in het voorgaande jaar aan servicekosten heeft betaald, dan bent u een bijbetaling verschuldigd. Zijn de werkelijk gemaakte kosten lager dan het bedrag dat u in het voorgaande jaar aan servicekosten heeft betaald, dan ontvangt u een terugbetaling.
Een bezwaar naar aanleiding van de afrekening servicekosten kunt u per e-mail of schriftelijk naar ons toe sturen.
U kunt uw bezwaar sturen naar:
Woonstichting Langedijk
Dr. De Witstraat 17
1723 LA Noord-Scharwoude
De behandeling van het bezwaar duurt ongeveer 4 weken.