Ik heb een klacht

Ik heb een klacht

Bij Woonstichting Langedijk doen we ons best doen om u zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het voorkomen dat er iets misgaat. Of dat u het oneens bent met een genomen besluit. Verder kunt u zich zo ergeren aan uw buren, dat u deze overlast wilt melden.

Overlast

Er zijn vele vormen van overlast. Behalve aan woonfraude (oneigenlijk gebruik van een woning of het bewonen door een niet gerechtigde huurder) kunt u zich ergeren aan een situatie in de buurt of uw directe buren. Elders op de website gaan we specifiek in op overlast en wat u in welke situatie het beste kunt doen.

Klachten over het onderhoud en de huurprijs

Als een reparatie niet goed is uitgevoerd, of als u van mening bent dat er afspraken niet zijn nagekomen, dan komen we in overleg vaak tot een oplossing. Als dat niet het geval is, kunt u zich wenden tot de Huurcommissie. Dit is een landelijk opererende, onafhankelijke organisatie die bemiddelt bij geschillen tussen huurders en verhuurders.

U kunt de Huurcommissie ook inschakelen als u het niet eens bent met de huurprijs of een huurverhoging. De kosten voor het indienen van een bezwaar bij de Huurcommissie zijn € 25 (prijs 2024). U krijgt dit bedrag terug als u in het gelijk wordt gesteld.

De Huurcommissie is per telefoon te bereiken op 0800-48 87 243. Op de website staan de overige contactgegevens.

Ook op de website Steffie - Wonen vindt u duidelijke informatie hierover.

Klachten over urgentie en woningtoewijzing

Wij beoordelen niet of iemand urgentie heeft of kan krijgen. Neemt u – ook als u in een noodsituatie verkeert – contact op met de gemeente waar u urgentie heeft aangevraagd of wilt gaan aanvragen. De gemeente behandelt uw verzoek en legt dit voor aan de Regionale Urgentiecommissie. Voor klachten over het wel of niet toekennen van urgentie kunt u vervolgens terecht bij de gemeentelijke Commissie Bezwaar en Beroep.

Bij de toewijzing van betaalbare huurwoningen zijn wij gebonden aan de regels van de gemeente. Wanneer u van mening bent dat deze regels niet correct zijn toegepast, en wij er samen niet uitkomen, is er sprake van een geschil. U kunt vervolgens een klacht indienen bij de gemeente Dijk en Waard. Via de website van de gemeente/sociaal domein kunt u contact met ze opnemen.

U heeft een klacht over (medewerkers van) Woonstichting Langedijk

Wij vinden het belangrijk dat u zorgeloos woont. En zorgeloos wonen, dat regel je samen. Dus zijn er problemen? Dan doen we er alles aan om die met elkaar op te lossen. Het kan voorkomen dat we er samen toch niet uitkomen. In zo’n bijzonder geval kunnen huurders een klacht indienen bij de geschillencommissie. Er is één geschillencommissie voor alle huurders van de woningcorporaties in Noord-Holland Noord: de Bovenregionale Geschillencommissie Noord-Holland Noord. Op deze pagina leest u meer over de Bovenregionale Geschillencommissie en hoe het werkt als u een klacht indient.