Direct regelen:
Bovenregionale Geschillencommissie
Wij vinden het belangrijk dat u zorgeloos woont. En zorgeloos wonen, dat regel je samen. Dus zijn er problemen? Dan doen we er alles aan om die met elkaar op te lossen. Het kan voorkomen dat we er samen toch niet uitkomen. In zo’n bijzonder geval kunnen huurders een klacht indienen bij de geschillencommissie. Er is één geschillencommissie voor alle huurders van de woningcorporaties in Noord-Holland Noord: de Bovenregionale Geschillencommissie Noord-Holland Noord.
Wat doet de Bovenregionale Geschillencommissie Noord-Holland Noord?
Als u een klacht heeft dan meldt u dat altijd eerst bij ons. Als u niet tevreden bent over de afhandeling van de klacht of de uitkomst, dan kunt u uw klacht sturen naar de onafhankelijke geschillencommissie. De geschillencommissie beoordeelt uw klacht en brengt vervolgens een onafhankelijk advies uit aan ons. Met dit advies kan de klacht worden opgelost. Het advies kan voor ons ook aanleiding zijn om bepaalde zaken in de toekomst anders te doen. Zo werken we met elkaar aan een nog betere dienstverlening.
Wie maken deel uit van de Bovenregionale Geschillencommissie Noord-Holland Noord?
De geschillencommissie bestaat uit een voorzitter en uit leden die zijn voorgedragen door de huurdersorganisaties en uit leden die zijn voorgedragen door de woningcorporaties. De commissieleden zijn onafhankelijk, onpartijdig en maatschappelijk betrokken: ze weten wat er speelt in de samenleving en vinden het belangrijk dat we met elkaar zo aangenaam mogelijk wonen en leven.
U heeft een klacht. Wat nu?
Een klacht bij de Bovenregionale Geschillencommissie Noord-Holland Noord meldt u per e-mail of per post. U geeft duidelijk aan wat er aan de hand is en stuurt eventueel documenten of foto's mee. Als de geschillencommissie de klacht in behandeling neemt, krijgt u een uitnodiging om deel te nemen aan een hoorzitting. U kunt zich tijdens de zitting laten vertegenwoordigen of laten bijstaan door een ander persoon. Uw klacht wordt kosteloos behandeld en u kunt deze altijd weer intrekken. De belangrijkste voorwaarden voor het melden van een klacht zijn dat:
- een klacht niet later dan een jaar na het ontstaan van de klacht mag worden ingediend;
- een klacht niet anoniem ingediend mag worden of discriminerend van aard mag zijn;
- uit de klacht duidelijk moet zijn wat de corporatie wordt verweten;
- klachten waar volgens de wet alleen een rechter of de huurcommissie over mag oordelen, niet in behandeling zullen worden genomen;
- de corporatie voldoende in de gelegenheid moet zijn geweest om de klacht op te lossen;
- de klager zelf belang moet hebben bij het oplossen van de klacht;
- een klacht niet al eerder aan een andere onafhankelijke instantie mag zijn voorgelegd;
- een klacht niet al eerder door de geschillencommissie mag zijn behandeld en voorzien van een advies, ook als de corporatie besloten heeft van het advies af te wijken.
Het volledige overzicht van voorwaarden vindt u in het klachtenreglement.
Hoe verloopt de procedure?
U krijgt binnen twee weken nadat u de klacht heeft gemeld bericht van de geschillencommissie. De commissie laat weten of zij uw klacht in behandeling nemen. Is dat het geval? Dan wordt u binnen drie weken na ontvangst van alle informatie van u en van ons uitgenodigd voor een hoorzitting. Tijdens die hoorzitting kunt u uw verhaal doen. Ook wij komen aan het woord. De hoorzitting is besloten en anoniem: uw klacht en persoonlijke gegevens blijven dus binnenskamers. De commissie geeft een onafhankelijk advies aan ons. Uiteraard ontvangt u ook een exemplaar van het advies.
Wat als u een klacht bij de geschillencommissie heeft ingediend en u vindt dat de klacht niet goed is afgehandeld? Dan kunt u zich melden bij de Huurcommissie of de Commissie Governancecode.
Meer weten?
Wilt u meer weten over de Bovenregionale Geschillencommissie Noord-Holland Noord? Bekijk het klachtenreglement.
Een klacht melden?
U kunt uw schriftelijke klacht opsturen naar:
Bovenregionale Geschillencommissie Noord-Holland Noord
Antwoordnummer 1246
1620 VB Hoorn
(Een postzegel is niet nodig)
U kunt de klacht ook per e-mail versturen naar: geschillencommissieNHN@gmail.com