Direct regelen:
Mijn nieuwe woning
U heeft de woning toegewezen gekregen. Wij heten u van harte welkom als nieuwe bewoner(s) en wensen u veel geluk met uw woning.
Oplevering woning met opzichter
Na het ondertekenen van de huurovereenkomst maken wij met u een afspraak om uw nieuwe woning te bekijken. De opzichter legt dan uit hoe de installaties werken en beschrijft samen met u hoe de woning eruitziet als u er gaat wonen. Dit heet 'de staat van de woning'. De opzichter en u ondertekenen deze beschrijving van de woning. U krijgt hiervan een kopie toegestuurd.
Wat kunt u verwachten van de staat van uw nieuwe huurwoning? Hoe ziet uw woning eruit? Wij zorgen ervoor dat:
- de woning en berging zijn heel, leeg, schoon en veilig;
- de keuken, badkamer en toilet schoon en vrij van kalk en schimmel zijn;
- er geen roerende goederen meer aanwezig zijn. Dit zijn spullen, zoals vloerbedekking, gordijnen, enzovoorts, die geen onderdeel zijn van de woning en die u kunt verplaatsen. Als u spullen heeft overgenomen van de vorige huurder, dan moeten deze spullen nog in de woning aanwezig zijn. Dit heeft u met de vorige huurder afgesproken en opgeschreven op een overnameformulier. Dat overnameformulier heeft u van ons bij de woningaanbieding ontvangen.
- de deuren, ramen en kozijnen heel, vrij van stickers en schoon zijn;
- er geen gebroken ruiten, spiegels, sanitair, plinten en enzovoorts zijn;
- de lichtschakelaars, wandcontactdozen, deurbeslag en beglazing onbeschilderd en zonder beschadigingen zijn;
- alle lichtpunten, centraaldozen, wandcontactdozen en schakelaars voldoen aan de geldende veiligheidseisen;
- in de wanden geen schroeven, pluggen en spijkers meer aanwezig zijn;
- er geen nicotine-aanslag aanwezig is;
- de rolcontainers (indien aanwezig) schoon en leeg zijn;
- de vloeren en trappen schoon, vlak en egaal zijn;
- er geen erfgrensoverschrijding in de tuin door erfafscheidingen, schuttingen, tuinhuisjes (inclusief afwatering), struiken, heggen, hagen en opschietende bomen is;
- de tuin vrij van materialen, groot onkruid en lang gras is;
- er geen bomen binnen twee meter van de erfgrens staan.
Klussen voor uzelf
U moet waarschijnlijk ook zelf nog klussen om van het huis uw thuis te maken. Houd u daarom rekening met klussen als behang verwijderen, behangen, schilderen en/of een vloer leggen.
Handige en belangrijke informatie
Op onze website vindt u informatie over allerlei zaken, zoals wat te doen als u een reparatieverzoek wilt doen, overlast ervaart, hoe u de huur kunt betalen of waar u accu's mag opladen. Belangrijke informatie over uw huurcontract vindt u ook hier:
Bent u op zoek naar specifieke informatie, dan kunt u via het menu of de zoekfunctie rechtsboven in het venster zoeken. Vindt u niet wat u zoekt, stuur ons dan een e-mail of bel naar 0226 - 33 14 70.
Praktische zaken regelen
Er zijn veel praktische zaken die u moet regelen als u verhuist. Hieronder vindt u een checklist.
Als u recht heeft op huurtoeslag kunt u dit aanvragen of de nieuwe huurprijs doorgeven via www.toeslagen.nl of via de BelastingTelefoon: 0800-0543. U kunt op www.toeslagen.nl ook een proefberekening maken, zodat u kunt zien óf u recht heeft op huurtoeslag.
PWN is de leverancier van water. Het melden van uw verhuizing en het doorgeven van meterstanden doet u via www.pwn.nl.
U kunt hiervoor zelf een leverancier kiezen. De meterstanden geeft u zelf door. Er zijn verschillende websites te vinden waar u verschillende aanbieders kunt vergelijken, bijvoorbeeld op www.consumentenbond.nl.
U kunt een contract afsluiten bij een aanbieder naar keuze. Er zijn verschillende websites te vinden waar u verschillende aanbieders kunt vergelijken, bijvoorbeeld op www.consumentenbond.nl.
Belangrijk: regelt u zelf een inboedelverzekering. Daarmee bent u verzekerd voor schade aan alle ‘losse’ spullen in uw woning. U kiest uw eigen verzekeraar.
Advies: sluit zelf een aansprakelijkheidsverzekering af voor schade die u toebrengt aan spullen van anderen.
Een opstalverzekering is door ons geregeld. Dit is een verzekering voor schade aan alles was vastzit aan uw woning. Dit is alles wat u niet meeneemt als u verhuist. U bent ook door ons verzekerd voor glasschade.
Geef uw adreswijziging door aan uw verzekeraar, huisarts, bank en alle belangrijke bedrijven die post naar u sturen.
PostNL heeft ook een verhuisservice. Via de verhuisservice informeert u via PostNL alle belangrijke bedrijven over uw verhuizing. Zij sturen post die na uw verhuizing nog gericht is aan uw oude adres door naar uw nieuwe adres. Hiervoor moet u wel betalen. Meer informatie vindt u op de website www.postnl.nl.
Geeft uw verhuizing aan de gemeente door via www.gemeentedijkenwaard.nl. Dit kunt u online doen. Lukt dat niet, dan kunt u bij het gemeentehuis een afspraak maken om uw verhuizing door te geven.
De gemeente informeert u binnen een week na de adreswijziging over het ophalen van huisvuil en het gebruik van rolemmers of containers. Informatie over huisvuilinzameling kunt u vinden in de 'Afvalwijzer' van de Gemeente Dijk en Waard.
U wordt uitgeschreven bij het SVNK als u een woning toegewezen krijgt. Misschien wilt u in de toekomst weer verhuizen naar een andere huurwoning. Schrijf u daarom opnieuw in als woningzoekende bij het SVNK via www.svnk.nl. Advies is om dit direct te doen zodat u vanaf nu weer inschrijftijd opbouwt.
Het spreekt misschien voor zich, maar in alle drukte rond de verhuizing schiet het er misschien bij in. Vergeet niet om u voor te stellen aan uw nieuwe buren.
Wij hebben een onderhouds-ABC. In dit schema kunt u direct zien welke reparaties door Woonstichting Langedijk betaald worden en welke voor u zelf moet betalen. Op deze webpagina leest u waar u een reparatie kunt melden en wanneer er gepland onderhoud zal zijn.
Als u wilt meedenken en meepraten over zaken die voor u en andere huurders belangrijk zijn kunt u zich aanmelden voor de Huurdersraad. Op deze webpagina leest u meer over de Huurdersraad en hoe u zich aanmeldt.
Het bewonerspanel is een digitaal panel van huurders. Leden van het bewonerspanel ontvangen maximaal 4 keer per jaar een digitale enquête via e-mail. Daarin geven zij hun mening over verschillende onderwerpen als duurzaamheid, leefbaarheid, serviceabonnement, communicatie, betaalbaarheid, beschikbaarheid, dienstverlening, woonwensen, de koers van Woonstichting Langedijk en meer. Een enquête duurt ongeveer 5 tot maximaal 10 minuten. De uitkomsten van de enquêtes gebruiken we om onze dienstverlening te verbeteren.
Om in de toekomst onze dienstverlening te blijven verbeteren is uw mening dus belangrijk. Wilt u meedenken en meepraten met Woonstichting Langedijk? Meld u dan aan door een e-mail te sturen naar bewonerspanel@woonstichtinglangedijk.nl. Het doorgeven van uw naam en het e-mailadres waar de enquête naartoe gestuurd mag worden is genoeg.
Als u een appartement huurt in een gebouw waarin niet alle woningen van Woonstichting Langedijk zijn, worden de kosten van onderhoud van het gebouw gedeeld met de andere eigenaren. Er is dan een Vereniging van Eigenaren (VvE). De VvE heeft regels (een huishoudelijk reglement) opgesteld en omdat u ook in het gebouw woont, gelden deze regels ook voor u. Bij de ondertekening van uw huurovereenkomst ontvangt u deze regels. Als u een reparatieverzoek heeft, meld dat dan altijd bij ons (Woonstichting Langedijk).
Als u een woning huurt met stadsverwarming, sluit u hiervoor een contract af voor verwarming en warm water met de HVC. Dit is de vaste aanbieder van stadsverwarming. U kunt geen andere aanbieder kiezen. Aanmelden doet u via de website van HVC.
Wilt u meer weten over warmte van HVC?
Is er een storing? Kijk dan op deze pagina van de klantenservice of de storing bekend is of neem contact op met HVC via 0800 4823637.
Heeft u hulp nodig in en om het huis om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te kunnen wonen? Dan kan Wonen Plus Welzijn u mogelijk helpen. Op hun website www.wonenpluswelzijn.nl vindt u meer informatie over het thuisabonnement dat u daarvoor kunt afsluiten. Aanmelden kan via het telefoonnummer 072 - 571 71 70. Als huurder van Woonstichting Langedijk krijgt u korting op het abonnement.
Als er op het dak van uw eengezinswoning nog geen zonnepanelen liggen, is dat wel mogelijk. Ook als er nu 3 zonnepanelen op uw dak liggen is uitbreiding naar 6 mogelijk. Klik hier voor meer informatie.
Heeft u nog vragen? Onze medewerkers helpen u graag. Op de contactpagina leest u hoe u contact met ons opneemt.