Mijn nieuwe woning

Mijn nieuwe woning

U heeft de woning toegewezen gekregen. Wij heten u van harte welkom als nieuwe bewoner(s) en wensen u veel geluk met uw woning. 

Oplevering woning met opzichter

Na het ondertekenen van de huurovereenkomst wordt met u een afspraak gemaakt om met onze opzichter een bezoek te brengen aan uw nieuwe woning. Dit vindt direct na het ondertekenen plaats of op een later moment. Samen met de opzichter loopt u door de woning. De opzichter geeft een toelichting op de werking van de installaties en legt samen met u de staat van de woning vast. U en de opzichter ondertekenen deze beschrijving van de woning. U krijgt hiervan een kopie opgestuurd.

Wat kunt u verwachten van de staat van uw nieuwe huurwoning? Woonstichting Langedijk levert haar woningen aan huurders als volgt op:

  • woning en berging zijn heel, leeg, schoon en veilig;
  • keuken, badkamer en toilet zijn schoon en vrij van kalk en schimmel;
  • er zijn geen roerende goederen meer aanwezig, tenzij u deze heeft overgenomen van de vorige huurder. Dit zijn goederen zoals vloerbedekking, gordijnen, enzovoorts die geen onderdeel zijn van de woning. Via het overnameformulier – dat u van ons bij de woningaanbieding ontvangt – kunt u zaken overnemen van de vorige huurder;
  • deuren, ramen en kozijnen zijn heel, vrij van stickers en schoon;
  • er zijn geen gebroken ruiten, spiegels, sanitair, plinten en dergelijke;
  • lichtschakelaars, wandcontactdozen, deurbeslag, beglazing zijn onbeschilderd en zonder beschadigingen;
  • alle lichtpunten, centraaldozen, wandcontactdozen en schakelaars voldoen aan geldende veiligheidseisen;
  • in de wanden zijn geen schroeven, pluggen, spijkers meer aanwezig;
  • er is geen nicotine aanslag aanwezig;
  • rolcontainers (indien aanwezig) zijn schoon en leeg;
  • vloeren en trappen zijn schoon, vlak en egaal;
  • er is geen erfgrensoverschrijding in de tuin door erfafscheidingen, schuttingen, tuinhuisjes (inclusief afwatering), struiken, heggen, hagen en opschietende bomen;
  • de tuin is vrij van materialen, groot onkruid en lang gras;
  • er staan geen bomen binnen 2 meter van de erfgrens.

Klussen voor uzelf 

U zult ook zelf nog moeten klussen om van het huis uw thuis te maken. Houd u daarom rekening met klussen als behang verwijderen, behangen, schilderen en/of een vloer leggen.

Praktische zaken regelen

Er zijn veel praktische zaken die u moet regelen als u verhuist. Hieronder vindt u een checklist. 

Als u recht heeft op huurtoeslag kunt u dit aanvragen of de nieuwe huurprijs doorgeven via www.toeslagen.nl of via de BelastingTelefoon: 0800-0543. U kunt op www.toeslagen.nl ook een proefberekening maken, zodat u kunt zien óf u recht heeft op huurtoeslag.

PWN is de leverancier van water. Het melden van uw verhuizing en het doorgeven van meterstanden gaat eenvoudig via www.PWN.nl.

U kunt hiervoor zelf een leverancier kiezen. De meterstanden geeft u zelf door. Er zijn verschillende websites te vinden waar u verschillende aanbieders kunt vergelijken, bijvoorbeeld op www.consumentenbond.nl.

U kunt een contract afsluiten bij een aanbieder naar keuze.

Woonstichting Langedijk heeft een opstalverzekering afgesloten voor uw woning. U hoeft dus zelf geen opstalverzekering af te sluiten. Ook bent u automatisch verzekerd voor glasschade. Wij hebben geen inboedelverzekering afgesloten. Een inboedelverzekering sluit u zelf af.

Vergeet niet uw adreswijziging door te geven aan uw verzekeraar, huisarts, bank en alle belangrijke bedrijven die post naar u sturen. PostNL heeft ook een verhuisservice. Via de verhuisservice informeert u via PostNL alle belangrijke bedrijven over uw verhuizing. Post die na uw verhuizing nog gericht is aan uw oude adres kan tegen betaling doorgezonden worden naar uw nieuwe adres. Meer informatie vindt u op de website www.postnl.nl.

U kunt uw verhuizing aan de gemeente doorgeven via www.gemeentedijkenwaard.nl. U kunt ook bij het gemeentehuis een afspraak maken om uw verhuizing door te geven.

De gemeente informeert u binnen een week na de adreswijziging over het ophalen van huisvuil en het gebruik van rolemmers of containers. Informatie over huisvuilinzameling kunt u vinden op de 'Afvalwijzer' van de Gemeente Dijk en Waard. 

Als u in de toekomst wilt verhuizen naar een andere huurwoning schrijf dan uzelf opnieuw in via www.svnk.nl.

Het spreekt misschien voor zich, maar in alle drukte rond de verhuizing schiet het er misschien bij in. Vergeet niet om u ook voor te stellen aan uw nieuwe buren.

Wij hebben een onderhouds-ABC. In dit schema kunt u direct zien welke reparaties voor rekening van Woonstichting Langedijk komen en welke voor uw eigen rekening zijn.

Als u wilt meedenken en praten over het beleid van Woonstichting Langedijk kunt u zich aanmelden voor de huurdersraad. De Huurdersraad adviseert over beleidsmatige kwesties. Wij vinden het belangrijk dat huurders achter het beleid staan en inspraak hebben. Op deze webpagina leest u meer over de huurdersraad.
Als u interesse heeft kunt u ons bellen of mailen naar huurdersraad@woonstichtinglangedijk.nl.

Daarnaast is er het bewonerspanel. Een bewonerspanel is een digitaal panel van huurders. Als u wilt deelnemen aan het bewonerspanel, dan ontvangt u maximaal 4 keer per jaar een digitale enquête via e-mail. Daarin geeft u uw mening over verschillende onderwerpen als duurzaamheid, leefbaarheid, serviceabonnement, communicatie, betaalbaarheid, beschikbaarheid, dienstverlening, woonwensen, de koers van Woonstichting Langedijk en meer. Een enquête duurt ongeveer 5 tot maximaal 10 minuten. De uitkomsten van de enquêtes gebruiken we om onze dienstverlening te verbeteren.
Om in de toekomst onze dienstverlening te blijven verbeteren is uw mening dus van belang. Wilt u meedenken en meepraten met Woonstichting Langedijk? Meld u dan nu aan door een e-mail te sturen naar bewonerspanel@woonstichtinglangedijk.nl. Het doorgeven van uw naam en het e-mailadres waar de enquête naartoe gestuurd mag worden is genoeg. Uw inbreng is van harte welkom!

Als u een appartement huurt in een gebouw waarin niet alle woningen van Woonstichting Langedijk zijn, worden de kosten van onderhoud van het gebouw gedeeld met de andere eigenaren. Er is dan een vereniging van Eigenaren (VvE). De VvE heeft een huishoudelijk reglement opgesteld en omdat u ook in het gebouw woont, is dit huishoudelijk reglement ook voor u van toepassing. Bij de ondertekening van uw huurovereenkomst ontvangt u het reglement. Als u een reparatieverzoek heeft, meldt u dat altijd bij Woonstichting Langedijk.

Als u een woning huurt met stadsverwarming, sluit u hiervoor een contract af voor verwarming en warm water met de vaste aanbieder HVC. Een aanmeldformulier is opgenomen in onze informatiemap. Daarnaast is het aanmeldformulier te vinden op www.hvcgroep.nl.

In de HVC Warmtewaaier vindt u meer informatie over stadsverwarming, de apparatuur en wat u zelf kunt doen bij een storing.

Als u wilt kunt u gebruik maken van de diensten van Wonen Plus Welzijn. Zij bieden diensten in en om het huis om te zorgen dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen. U meldt zich bij hen via tel. 0226 – 31 80 50 of via www.wonenpluswelzijn.nl. Onze huurders krijgen korting op het abonnement.

Als er op het dak van uw eengezinswoning nog geen zonnepanelen liggen is dat wel mogelijk. Ook als er nu 3 zonnepanelen op uw dak liggen is uitbreiding naar 6 mogelijk. Klik hier voor meer informatie.

En heeft u nog vragen? Onze medewerkers staan u graag te woord.