Bezwaar maken

Bezwaar maken

Als u het niet eens bent met uw huurprijs, de servicekosten of het onderhoud van uw woning, neemt u dan in eerste instantie contact op met een van onze woonconsulenten. We proberen er eerst samen uit te komen. In de meeste gevallen lukt dat gelukkig ook. Als we er niet uitkomen, kunt u bezwaar maken.

Bezwaar maken tegen een huurverhoging

Wij werken aan het betaalbaar houden van de huur en andere woonkosten voor al onze huurders. Wij willen dat de huur past bij het inkomen van onze huurders. We hebben een huuraanpassing zo zorgvuldig mogelijk vastgesteld. Toch kan het voorkomen dat u het niet eens bent met de huurprijs.

Tegen de huurverhoging kunt u bezwaar maken als:

  • de nieuwe huurprijs hoger is dan het wettelijk maximum;
  • de huurcommissie een tijdelijke huurverlaging heeft uitgesproken vanwege onderhoudsgebreken of dit verzoek is nog in behandeling;
  • wij, de verhuurder, binnen 12 maanden na de laatste huurverhoging de huur opnieuw willen verhogen;
  • u de huurverhogingsbrief van ons na 1 mei heeft ontvangen;
  • er fouten in het voorstel tot huurverhoging staan.

Bezwaar maken om een andere reden dan de huurverhoging

Het kan ook zijn dat u het niet eens bent met de hoogte van de servicekosten of het onderhoud van uw woning. Ook dan vragen wij u eerst contact op te nemen met de woonconsulenten.

Hoe maakt u bezwaar?

Als u bezwaar wilt maken, neemt u contact op met een van onze woonconsulenten. Als we er samen niet uitkomen, heeft u twee keuzes.

  1. U trekt het bezwaar in. Er gebeurt dan niets meer.
  2. U trekt het bezwaar niet in en gaat naar de Huurcommissie. Dit is een onafhankelijke derde partij. Op de website van de Huurcommissie vindt u veel informatie. Zij leggen ook uit in welke gevallen u bezwaar kunt maken.
    U vult dan een formulier van de Huurcommissie in en stuurt deze naar ons toe. Het formulier kunt u ook bij ons op kantoor ophalen. Als wij uw bezwaarschrift hebben ontvangen, sturen wij deze naar de Huurcommissie. Deze organisatie doet uitspraak over meningsverschillen tussen de huurder en verhuurder, zoals over de huurverhoging, de huurprijs, de servicekosten en onderhoud van huurwoningen. De Huurcommissie beoordeelt uw bezwaarschrift en doet vervolgens uitspraak. Hieraan moeten alle partijen zich houden.