Direct regelen:
Zonnepanelen
Zonnepanelen laten plaatsen: de mogelijkheden
Huurders van een eengezinswoning kunnen zonnepanelen te laten installeren. Wij plaatsen alleen zonnepanelen als de woning is voorzien van dakisolatie. Als dat niet het geval is, dan combineren wij de plaatsing van zonnepanelen met het isoleren van uw dak.
Let op: dit geldt niet voor appartementen, want het aantal zonnepanelen dat wij daar kunnen plaatsen verschilt per appartement. Bewoners van appartementen hebben in 2023 een aanbod gehad voor het plaatsen van zonnepanelen. Bent u (of is de vorige bewoner van uw appartement) toen niet op het aanbod ingegaan en wilt u nu alsnog zonnepanelen aanvragen, stuur dan een e-mail. Vermeld in de e-mail duidelijk uw adres en telefoonnummer zodat wij u gemakkelijk kunnen bereiken.
De kosten en opbrengsten
Als u zonnepanelen laat plaatsen, kunt u besparen op uw energierekening. Wij garanderen dat de kostenbesparing hoger is dan de servicekosten die wij hiervoor maandelijks in rekening brengen. Uw woonlasten dalen door de aanleg van zonnepanelen.
U kunt maximaal 6 zonnepanelen laten plaatsen. Als uw woning al 3 zonnepanelen heeft, dan kunt u er 3 bij laten plaatsen (we plaatsen dan 6 nieuwe panelen). De servicekosten bij 6 zonnepanelen zijn € 12,- per maand. Als u dak nog niet geïsoleerd is, brengen we aan de binnenkant isolatiemateriaal aan.
Zo vraagt u zonnepanelen aan
Vul het formulier aanvraag zonnepanelen in. Vervolgens krijgt u van ons een aanbod. Daarin staat ook of er wel of geen dakisolatie moet worden aangebracht. Daarna kunt u beslissen of u op ons aanbod ingaat.
Meer informatie vindt u in de download onderaan deze pagina. Of u neemt contact op met onze afdeling Woningbeheer via 0226-33 14 70 of u stuurt een e-mail. Vermeld in de e-mail duidelijk uw adres en telefoonnummer zodat wij u gemakkelijk kunnen bereiken.
Meer informatie over zonnepanelen, isolatiemaatregelen en wat u daarmee bespaart vindt u op de website van Milieu Centraal.
Niet vergeten: zonnepanelen aanmelden
Als de zonnepanelen bij u geplaatst zijn, wekt u zelf energie op die wordt teruggeleverd aan het energienet. Daarom moet u de zonnepanelen, na plaatsing, zelf aanmelden op www.energieleveren.nl. U bent zelfs wettelijk verplicht om dit te doen.
Na aanmelden kan uw energieleverancier de teruggeleverde energie met u verrekenen. Als u namelijk meer energie opwekt dan u verbruikt, krijgt u hiervoor een vergoeding van uw energieleverancier. Dit betekent dat u geld misloopt als uw zonnepanelen niet zijn aangemeld. Controleer daarom uw energienota. Als daarop duidelijk staat aangegeven dat u energie heeft teruggeleverd, dan hoeft u niets te doen.
Is dit niet het geval? Meld u dan alsnog aan op www.energieleveren.nl. De gegevens die u moet invullen (omvormer, vermogen e.d.) heeft u na de installatie van de zonnepanelen ontvangen van de aannemer.
Netbeheerder Liander plaatst, als u deze nog niet heeft, een slimme meter bij u.
Komt u er niet uit? Neem dan contact met ons of de aannemer op. U kunt ons bereiken op 0226 - 33 14 70 of via e-mail. Vermeld in de e-mail duidelijk uw adres en telefoonnummer zodat wij u gemakkelijk kunnen bereiken.
In deze handleiding vindt u een stappenplan om uw zonnepanelen aan te melden.
De opbrengst van uw eigen panelen bekijken
De zonnepanelen op het dak van uw woning vragen nauwelijks onderhoud. Het enige wat u hoeft te doen is regelmatig kijken naar de opbrengst. Op het monitorkastje of de omvormer zelf kunt u de geleverde energie bekijken. Dit is het aantal opgewekte kWh.
U kunt een zonnepanelen-prestatie-check uitvoeren om te bepalen of uw zonnepanelen voldoende rendement opleveren.
Houd er rekening mee dat de opgewekte energie niet gelijk is aan de energie die u aan het energienet levert. De aan het energiebedrijf geleverde energie is altijd lager. Uw eigen verbruik gaat er immers eerst vanaf.
Zonnepanelen schoonmaken
Het is niet nodig om de zonnepanelen schoon te (laten) maken. Woonstichting Langedijk verzorgt dit in ieder geval niet.
Soms verzamelt zich wat vuil op zonnepanelen. Dit spoelt er met een regenbui weer van af.
Storing omvormer
Wat moet u doen als er storing is in de omvormer van de zonnepanelen? Als eerste kijkt u welke omvormer u heeft. Dit kan van het merk Omnik, Solis of GoodWe zijn.
Onderaan deze pagina vindt u een werkwijze om een storing in de omvormer op te lossen. Lukt dit niet, dan belt u met Woonstichting Langedijk: 0226 - 33 14 70.
Kies ook voor zonnepanelen
Wilt u uw eengezinswoning ook van zonnepanelen voorzien? Maak dit kenbaar via het formulier aanvraag energiebesparing. Wij nemen daarna snel contact met u op.
Benieuwd naar de werkzaamheden voor het aanbrengen van zonnepanelen? Bekijk hier het fimpje!
Downloads
Veel gestelde vragen
Zonnepanelen zetten dag- en zonlicht om in stroom. Deze stroom is direct zelf te gebruiken. Als de zonnepanelen meer stroom opleveren dan u verbruikt, dan wordt het overschot van stroom teruggeleverd aan het elektriciteitsnet.
In de avond en tijdens de nacht leveren de zonnepanelen geen stroom, maar uw woning verbruikt nog steeds stroom voor bijvoorbeeld de verlichting, koelkast, cv-ketel of tv. Deze stroom wordt dan, zoals gewoonlijk, van de energieleverancier afgenomen.
Naast de zonnepanelen die op uw dak worden geplaatst, wordt er ook een omvormer in uw woning geplaatst (met bekabeling ernaartoe). Deze wordt meestal op zolder geplaatst en heeft het formaat van een grote schoenendoos. Bij 6 panelen wordt er een aparte elektragroep in de meterkast aangebracht en een kabel van de omvormer van zolder naar de meterkast gelegd. De kabel zal zoveel mogelijk uit het zicht worden aangelegd. Op de omvormer voorj 6 panelen kunt u aflezen hoeveel elektra in totaal wordt opgewekt. Moderne omvormers beschikken over een wifi-signaal zodat u via een app op uw smartphone of tablet de opbrengsten kunt uitlezen.
Met 6 panelen bespaart u ongeveer 1.500 kWh stroom per jaar. Met een kWh-tarief van € 0,18 komt dat neer op een € 270,- lagere energierekening. Ofwel een besparing van € 22,50 per maand. Let op; u betaalt wel € 120,- per jaar voor de extra servicekosten.
Nee, zonnepanelen gericht op het zuiden leveren het meeste op. Maar ook op het westen of oosten is het rendement nog steeds goed. Het verschilt natuurlijk ook per jaar en seizoen.
Nee, als u nog geen slimme meter heeft is de kans groot dat uw meter niet geschikt is om terug te leveren aan het stroomnet. Na aanmelding voor terugleveren van energie zal Liander contact met u opnemen om uw meter kosteloos te vervangen door een slimme meter.