Reparaties en onderhoud

Reparaties en onderhoud

Wie doet wat?

Op het moment dat u een huurwoning van ons gaat huren, is de woning in goede staat. Als er daarna reparaties nodig zijn, betalen wij sommige reparaties en voor sommige reparaties moet u, de huurder, zelf betalen. Dit controleert u in het OnderhoudsABC.

Wat is er mis?

In de meeste gevallen kunt u zelf direct contact opnemen met het bedrijf dat voor ons het onderhoud uitvoert. Klik op een type storing om te lezen wat u moet doen. 

Er is een installatiestoring aan:

Bouwkundige storingen

Overig

Spoed reparaties en andere reparaties

Bij andere reparaties en storingen belt u ons (Woonstichting Langedijk) tijdens kantooruren op 0226 - 33 14 70.

Buiten kantooruren belt u met het noodnummer van De Boodschappendienst op 020 - 485 81 35. Zij beoordelen of uw melding inderdaad spoed heeft. Is dat zo, dan geven ze dit direct door aan het bedrijf dat de reparatie zal gaan uitvoeren. Dit bedrijf neemt binnen een halfuur contact met u op om een afspraak te maken om de storing te verhelpen of de schade te repareren. Deze reparatie zal dan binnen 2 uur na de melding plaatsvinden.

Gepland onderhoud

Ieder jaar voeren wij gepland onderhoud uit (ook wel planmatig onderhoud of groot onderhoud genoemd). Dit is bijvoorbeeld schilderwerk, ramen vervangen en liftonderhoud. Op de webpagina Gepland onderhoud leest u waar wij dit jaar welk onderhoud uitvoeren.

Veel gestelde vragen

Veranderingen aan uw woning noemen we zelf aangebrachte veranderingen (ZAV) genoemd.

Op deze webpagina leest u hier meer over.

Dijk en Waard voor Elkaar kan u mogelijk helpen bij bijvoorbeeld tuinwerkzaamheden, kluswerkzaamheden en het verplaatsen van spullen. Zij werken met vrijwilligers die dan een dagdeel aan de slag kunnen gaan. Meer informatie vindt u op de website van Dijk en Waard voor Elkaar. U kunt uzelf aanmelden via de website of bellen met 06 20 84 12 62.  

Wonen Plus Welzijn is er voor iedereen die praktische diensten nodig heeft om op een prettige manier thuis te kunnen wonen. Vrijwilligers helpen u bijvoorbeeld met licht kluswerk en tuinonderhoud. Zij bieden een thuisabonnement voor kleine klussen in en om het huis. Omdat u huurder bent van Woonstichting Langedijk betaalt u minder abonnementsgeld. U kunt contact opnemen met Wonen Plus Welzijn Langedijk als u lid wilt worden.

Let op: als u een huisvestingsindicatie wilt aanvragen, dan gaat dit niet via Wonen Plus Welzijn of Dijk en Waard voor Elkaar, maar via het WMO-loket van de gemeente Dijk en Waard.

Heeft u aanpassingen in uw woning nodig om langer zelfstandig te blijven wonen, dan heeft u mogelijk recht op ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Op de website van de Gemeente Dijk en Waard vindt u meer informatie. 

Voor alle huurders is het mogelijk om een verhoogd toilet (6 cm hoger) aan te vragen. U betaalt dan éénmalig een eigen bijdrage van € 100,00. Als u dit wilt, stuur ons dan een e-mail. Vermeld in de e-mail uw adregegevens en telefoonnummer zodat wij u gemakkelijk kunnen bereiken.
Let op: bij vervanging of nieuwbouw plaatsen we standaard een verhoogd toilet. 

Een toilet in de badkamer is mogelijk als hiervoor al een water- en rioolaansluiting aanwezig is. Wij plaatsen dan standaard een verhoogd toilet. Hiervoor rekenen wij een maandelijkse huurverhoging van € 2. Als u hier interesse in heeft, stuur ons dan een e-mail. Vermeld in de e-mail uw adregegevens en telefoonnummer zodat wij u gemakkelijk kunnen bereiken.

Heeft u hulp nodig bij klussen in en om het huis, dan kan het thuisabonnement van Wonen Plus Welzijn u mogelijk helpen. Op deze webpagina vindt u meer informatie. Ook Dijk en Waard voor Elkaar kan u misschien helpen. Op hun website leest u over de groepsklussen die zij aanbieden.

Voordeursleutel

Bij de sleuteluitreiking heeft u 6 sleutels van de voordeur ontvangen. Het kan gebeuren dat u een sleutel kwijtraakt. Of dat u een extra sleutel wilt hebben. In dat geval kunt u zelf een sleutel laten bijmaken bij een slotenmaker. Wij hebben geen extra sleutels van uw woning.

Woont u in een appartementengebouw?

Voor uw voordeur geldt hetzelfde als hierboven.
Dit is anders voor de sleutels van de algemene toegangsdeur van uw appartementengebouw. Dat is geen standaardsleutel die u door een slotenmaker kunt laten bijmaken. Wij kunnen wel een extra sleutel voor u aanvragen. Dat kost € 25.

Let op: woont u in één van de volgende VvE-gebouwen: De Kloet, Gevel Verburg, Meander, Wending, Broekerplein, Keppelsloot of Tijmensgroet?  Dan belt u met ons als u een extra sleutel wilt. Wij bekijken dan of dit mogelijk is.

Heeft u schade? Geef dit dan zo snel mogelijk aan ons door. Het is belangrijk dat u beschadigde spullen bewaart, zodat de verzekeraar of wij de schade kunnen beoordelen. Kan dit niet, maak dan duidelijke foto’s waarop de schade goed zichtbaar is. Zoek ook de oorspronkelijke aankoopbewijzen en aanvullende informatie, zoals merk, type, aankoopdatum en het betaalde bedrag op.

Woonstichting Langedijk heeft een aantal ladders beschikbaar voor huurders. Daar zijn geen kosten aan verbonden. De ladders worden eenmaal in de vijf jaar gekeurd. Het gebruik van de ladders is wel op eigen risico.

U kunt een ladder ophalen bij een van onderstaande adressen.

Broek op Langedijk

  • Klipper 91 (sleutel bij Woonstichting Langedijk)
  • Pr. Beatrixstraat 2 (kleine ladder)
  • Pr. Irenestraat 34

Zuid-Scharwoude

  • Populierenlaan 19 (sleutel bij Woonstichting Langedijk)
  • Langeweide 210 (sleutel bij Woonstichting Langedijk)
  • Snoekbaars 9
  • Olmenlaan 8 (sleutel bij Woonstichting Langedijk)

Noord-Scharwoude

  • Van Saksenstraat 15 (sleutel bij Woonstichting Langedijk)
  • Zandakker 19 (sleutel bij Woonstichting Langedijk)

Oudkarspel

  • Brederodestraat 8


Sleutels die bij Woonstichting Langedijk liggen, kunt u tijdens kantooruren ophalen.

Gezond leven is belangrijk. Te beginnen met de plek waar u veel verblijft: uw eigen woning. Weet u wat er nodig is voor een gezond leefklimaat in uw woning? Wij helpen u op weg met tips om uw huis vrij van schimmel te houden. Goed ventileren is daarbij een van de allerbelangrijkste zaken.

klik op de afbeelding om te vergroten

Bescherm uw waterleidingen en de leidingen van de centrale verwarming tegen bevriezing. Zorg daarom bij vorst dat uw kamerthermostaat niet lager staat dan 10 graden Celsius. Loopt de waterleiding door een ruimte zonder verwarming dan kunt u de leidingen isoleren.

Heeft u een buitenkraan? Sluit die in de winter af en tap de leiding af. De aansluiting van de buitenkraan zit vaak in een kruipluik, onder het aanrecht of de kelder. Draai deze kraan dicht en zorg ervoor dat er geen water meer in de leiding zit. Dit doet u door de buitenkraan open te zetten en net zo lang te wachten tot er geen druppel meer uit komt.

Let dan op bij wind harder dan windkracht 4. Er kan dan makkelijk schade ontstaan.

Wij zorgen standaard voor goed hang- en sluitwerk in de woningen. Extra inbraakvoorzieningen, zoals anti-inbraakstrips of pensloten, zijn uw eigen verantwoordelijkheid en daarvoor moet u zelf betalen.

Er mogen geen spullen in het trappenhuis, op de galerij of in de boxgangen staan. Zorg er samen met uw buren voor dat de gemeenschappelijke ruimtes netjes zijn en er geen spullen in de vluchtwegen staan. Vuilniszakken, grof vuil, fietsen, scooters of kinderwagens plaats u dus niet in gemeenschappelijke ruimtes, ook niet voor uw eigen voordeur. Wij controleren regelmatig of iedereen zich aan de afspraken houdt. Als u vindt dat uw buren zich daar niet aan houden, probeer dat dan met hen te bespreken. Lukt dat niet, dan kunt u dit bij ons melden.

Gebruikt u nog een traditionele kachel (geen centrale verwarming)? Laat de schoorsteen dan eenmaal per jaar vegen. Ook een geiser of gevelkachel moet u zelf laten onderhouden. Het nakijken van ventilatiekanalen, bijvoorbeeld in de keuken, moet u ook zelf laten doen.

Woningcorporaties zijn verplicht een reglement te hebben in geval van (groot) onderhoud, woningaanpassing en sloop. Wij hebben gekozen voor een modelreglement. Dat houdt in dat voor elk project verdere afspraken nodig blijven. Elk project is namelijk anders. Dat gebeurt in een zogeheten planbesluit.

Hier opent u het reglement voor (groot) onderhoud, woningaanpassing en sloop.

In ons jaarlijkse activiteitenplan, dat steeds voor 5 jaar geldt, staan ook onze plannen voor (groot) onderhoud, woningaanpassing en sloop.